Nazwiska aluzyjne 砰d闚 bia這stockich
Artyku造 prof. dr hab. Zofii Abramowicz
    Michal_Czerkawski_sq4ctp pisze:

    Nazwiska aluzyjne 砰d闚 bia這stockich
    Artyku造 prof. dr hab. Zofii Abramowicz

    Nazwy osobowe ka盥ego narodu kszta速uj si w okrelonym czasie i w okrelonej, w豉ciwej tylko dla niego kulturze. Dlatego antroponimia poszczeg鏊nych narod闚, pomimo pewnych zbie積oci zwykle r騜ni si od pozosta造ch pewnymi cechami, kt鏎e mo積a okreli mianem narodowych w豉ciwoci wyr騜niaj鉍ych j na tle system闚 antroponimicznych innych nacji. W nazewnictwie 砰d闚 bia這stockich niew靖pliwie wyr騜niaj鉍ymi si na tle antroponimii s這wia雟kiej s nazwiska aluzyjne. Na ich powstanie mia豉 wp造w nie tylko kultura, ale i skomplikowana historia narodu 篡dowskiego, bowiem cz瘰to nawi頊uj one do pewnych fakt闚 historycznych odnotowanych w Biblii oraz do metaforyki i symboliki, jaka z czasem rozwin窸a si na bazie tych zdarze. W literaturze przedmiotu u篡wa si r騜nych termin闚 w stosunku do tego typu 篡dowskich nazw osobowych: poetyckie, aluzyjne, ozdobne, co wskazuje na r騜norodno typ闚 semantycznych i trudnoci w jednoznacznym okreleniu tych antroponim闚. Na podstawie materia逝 antroponimicznego 砰d闚 bia這stockich w nazwiskach aluzyjnych mo積a wyodr瑿ni co najmniej kilka grup nazw osobowych przyjmuj鉍 za kryterium podzia逝 motywacj, jak kierowali si w procesie tw鏎czym autorzy antroponim闚. Analizuj鉍 znaczenie antroponimu na tle kultury narodu i og鏊nej sytuacji bytowej diaspory w kraju osiedlenia bez problemu mo積a odczyta zawarty w nazwisku g喚bszy sens.

    W materiale nazewniczym 砰d闚 bia這stockich zwracaj uwag nazwiska pochodne od nazw zwierz靖, rolin, kamieni szlachetnych, przedmiot闚 oraz nazw kolor闚. Nie wnikaj鉍 g喚biej w istot onimizacji tych grup semantycznych leksyki apelatywnej powsta貫 na ich bazie nazwy osobowe mo積a zakwalifikowa do kategorii przezwiskowych lub metonimicznych, wskazuj鉍ych na wykonywany zaw鏚, poniewa w s這wia雟kich systemach onimicznych ten typ nazwisk tak w豉nie powstawa. Jeli jednak przeanalizujemy t grup nazwisk 篡dowskich na tle kultury narodu, taka interpretacja materia逝 nazewniczego mo瞠 by b喚dna, okazuje si bowiem, 瞠 okrelony typ nazwisk wyst瘼uje na r騜nych terenach i cz瘰to jest przek豉dany na r騜ne j瞛yki. Takie upodobanie do jednakowych nazwisk nie mo瞠 wi璚 by przypadkowe. Wnikliwa analiza tekst闚 biblijnych pozwala wysnu wnioski, 瞠 nazwiska 篡dowskie w r騜ny spos鏏 nawi頊uj do wydarze z przesz這ci narodu, zw豉szcza do tych chlubnych kart w jego historii. Mo瞠my wr鏚 nich wyodr瑿ni grup nazwisk ewokacyjnych, wskazuj one bowiem na okrelone zdarzenia odnotowane w Biblii. W nazwiskach zgromadzonych w S這wniku etymologicznym nazwisk 砰d闚 bia這stockich (Abramowicz, 2003, dalej S這wnik) wyst瘼uje znaczna ilo nazw osobowych, kt鏎e mo瞠my zakwalifikowa do tego typu antroponim闚. Nazwiska Baran, Kewes, Lam, Ram, oraz pochodne: Baranc, Lamer, Lames, Ramer, Ramo przypominaj ofiar z這穎n przez Abrahama w zamian za syna Izaaka (Rdz 22: 13), Kruk, Raba這wicz, Rap, Raver, Rob, Woron, Woronko s ewokacj proroka Eliasza 篡wionego na pustyni przez kruka (1Krl 17: 6), Przepi鏎ka, Przepi鏎ko przypominaj o wyprowadzeniu przez Moj瞠sza Izraelit闚 z Egiptu (Wj 16: 13), za Kaleka, Krumer, Lom nawi頊uj do Jakuba utykaj鉍ego na nog po walce z anio貫m (Rdz 32: 32, 33). Drabinek, Drabinke mog nawi頊ywa do drabiny Jakubowej si璕aj鉍ej nieba (Rdz 29:10), natomiast Studen, Studnik kojarz si ze studni, przy kt鏎ej Jakub spotka Rachel (Rdz 29: 10). Loder (od l鏚), Waser, Wasser, Waserman, Wasersztejn mog by aluzj do Izaaka (Rdz 24:14). Do tego typu nazw osobowych mo積a zaliczy tak瞠 nazwiska Ber, Medvid, Medwed, Medwied, Medwijed i pochodne: Berel, Berelsztejn, Doberman, Medvedev, Niedwiadowicz i in.), poniewa niedwied (niem. B酺, hebr. dob/dow) by symbolem pomsty za zniewag wyrz鉅zon Elizeuszowi (2Krl 2: 24), za Tukerwicz (: Tuck z這liwy figiel) mo瞠 by aluzj do podst瘼u Jakuba (Rdz 27:14-19). Nazwisko Szaluta nawi頊uje do funkcji J霩efa (regent) (Rdz 42: 6).

    Drug dosy liczn i zwracaj鉍 uwag grup zgromadzonych w S這wniku antroponim闚 s nazwiska emblematyczne nawi頊uj鉍e do pokole Izraela. Aby zrozumie sens tych nazw osobowych nale篡 si璕n寞 do historii narodu, przyjrze si strukturze spo貫cznej dawnego Izraela opartej na wi瞛i rodowej w obr瑿ie jednego pokolenia (Tronina, 1999: 318). W publikacjach dotycz鉍ych nazewnictwa 篡dowskiego zwykle natrafiamy na odwo豉nie do b這gos豉wie雟twa Jakuba (Rdz 49), w kt鏎ym pi璚iu z syn闚 otrzyma這 przydomki zwierz璚e. Nazwy zwierz靖 charakteryzuj鉍e losy pokolenia sta造 si w kulturze 篡dowskiej podstaw powo造wania do 篡cia nowych imion, a z czasem r闚nie nazwisk stanowi鉍ych emblematy pokole Izraela, kt鏎e zast瘼owa造 imi patriarchy, eponima rodu (Tronina, 2000: 167). Przyr闚nanie Judy do lwa, za Neftalego do jelenia da這 podstawy do utworzenia przez 砰d闚 bia這stockich takich nazwisk jak Aria, Arie, Lew, Loew, Izgur, Hirsz, Hersz, Jelen, Jele i prawdopodobnie Jelin, Jellin oraz pochodnych od nich Lewka, Lewke, Lewko, Lewin, Cewjbaum, Herszberg, Herszfeld, Herszhorn, Herszkop, Herszkowicz, Herszman, Herszowicz, Herszykowicz, Herszylkowicz, Hirszbejn, Hirszhorn, Hirsz-Kapeloszni, Hirszowicz, Hirszowski, Hischhorn i Girshgorn, Jeleniewicz, Jeliniewicz, Jelinow, Jelingorn, Olenik i zapewne r闚nie Leonowicz, Leonchuk i in. Nawi頊ania do Judy nale篡 te upatrywa w nazwiskach Lejbenafus (lwia stopa) oraz Lejbengaft (lwia sk鏎a). Beniamin zosta nazwany przez Jakuba wilkiem drapie積ym, dlatego do jego rodu nawi頊uj nazwiska bia這stoczan: Lupe, Wilk, Wolf, i pochodne: Wejwejek, Welwelewicz, Wolfowicz, Wolfowski, Wolgel, Wulfin, Wilczyk, Wylczyk, Wolkin, Wo趾in, Wo趾ow, Zewko i in. Nawi頊aniem do Issachara nazwanego os貫m mo積a uzna nazwisko Ejszel. Wr鏚 nazwisk 砰d闚 bia這stockich nie ma natomiast odniesienia do Dana przyr闚nanego do w篹a i jadowitej 禦ii. Przyczyn braku w bia這stockim materiale antroponimicznym tego emblematu by zapewne negatywny wydwi瘯 tej metafory (Tronina, 2000: 167). Brak ten w pewnym stopniu wyr闚nuj nazwiska oparte na emblematach innych pokole izraelskich wydedukowanych z niejasnych wyroczni b這gos豉wie雟tw Jakuba: Aser Baranek, Efraim Ryba. Do imienia kr鏊a Dawida, pochodz鉍ego z pokolenia Judy mo瞠 nawi頊ywa nie tylko nazwisko Lew, lecz r闚nie Gwiazda (Tronina 2000: 167). Wr鏚 nazwisk 砰d闚 bia這stockich mamy nast瘼uj鉍e: Fisz, Gwiazda, Riba, Ryba, oraz pochodne Fiszek, Fiszel, Fiszeles, Fiszelewicz, Fiszelzon, Fiszeo, Gwiazdo, itp.

    Nazwisk emblematycznych nie nale篡 章czy wy章cznie z emblematem zwierz璚ym. Podobn funkcj pe軟i bowiem nazwy osobowe pochodne od nazw kolor闚 lub kamieni szlachetnych. Tak瞠 ich metaforyka ma korzenie biblijne. Kamienie szlachetne symbolizuj 12 fundamentalnych podstaw Izraela na napiernikach wy窺zego duchowie雟twa (Wj 28: 17-20). W ten spos鏏 nazwisko Jaspe mo瞠 nawi頊ywa do rodu Beniamina, poniewa symbolem jego by jaspis. Kamie rubin symbolizowa Reubena, a wi璚 nazwisko Rubin jest aluzj do tego faktu, za szafir kamie Issachara motywowa pojawienie si nazwisk Safir, Sapir, Sapiro, Szapir, Szafir i innych wariant闚 oraz composit闚: Blaustein, Modrykamie. Symbol Dana onyks znajduje potwierdzenie w nazwisku Lejszem. Dlatego nie powinny dziwi wyst瘼uj鉍e w materiale bia這stockim pozosta貫 nazwiska tego typu: Bursztyn, Diamant i Jahalom, Jag豉m, Jag這m, Per豉, 疾lazo i in. Wiele nazwisk bia這stoczan jest opartych na apelatywach z這to i srebro: Gold, Golda, Golde, Zilber, Zylber i pochodne Goldas, Goldbart, Goldbejn, Goldberg, Silberblat, Zilberfenig, Silberman, Z豉tko, Z這tko, Z這tkiewicz i in. Taki sam wydwi瘯 mog mie r闚nie nazwiska pochodne od nazw kolor闚, bowiem odpowiadaj鉍 barwom znamion rod闚 staj si emblematami tych rod闚, np. w Biblii kamieniem Reubena jest rubin, za jego barwa czerwie. Ulubionym kolorem Simeona jest ziele, Zebulona biel, za J霩efa i Beniamina czer. Dlatego nazwiska 砰d闚 bia這stockich Bia造/Bije造, Brajn, Braun, Czerny, Szwarc, Geremaizo, Geremajze, Grin, Gryn, Niebieski, Zhelty, Zolty, 草速y i in. oraz pochodne od nich Czarnes, Tcharnezi, Tzirvin (w znaczeniu czerwie), Szwarcberg, Szwarcbort, Szwarcbrod, Szwarcbuch, Szwarcenberg, Szwarcman, Szwarcsztejn, 草速ak mog nawi頊ywa do okrelonych rod闚.

    Wr鏚 nazwisk 砰d闚 bia這stockich wyst瘼uj tak瞠 nazwy, kt鏎e wykraczaj poza ramy ewokacji i emblematu. Wiele nazwisk aluzyjnych (w tym r闚nie i odzwierz璚ych) mo瞠 pe軟i funkcje metaforyczne nawi頊uj鉍 do symboliki narodowej, popularnych motyw闚 hagadycznych i kabalistycznych, jak np. 豉nia, sarnica, kt鏎a jest uwa瘸na w tradycji 篡dowskiej za sprawiedliw pomi璠zy zwierz皻ami. ζnia uciekaj鉍a przed goni鉍ymi j psami i myliwymi jest symbolem wygnania Izraela i jego cierpie doznawanych w diasporze i jednoczenie zapowiedzi nadejcia czas闚 mesja雟kich (PSJ 2003, t.II, 71). Do tego symbolu w nazewnictwie bia這stoczan mog nawi頊ywa nazwiska Gamczej, Hindis, Sarna, Sarne. ζnia najczciej jest przedstawiana razem z jeleniem i zaj鉍em. Jele to nie tylko znak pokolenia Neftalego, symbolizuje r闚nie jedn z cech cz這wieka sprawiedliwego, tj. szybko z jak powinien on si odznacza w wype軟ianiu woli Bo瞠j. Jele biegn鉍y, spoczywaj鉍y na wzg鏎zu czy pod drzewem jest symbolem narodu izraelskiego, kt鏎y powr鏂i z wygnania do ojczyzny swych przodk闚, a tak瞠 znakiem odkupienia Izraela w czasach mesja雟kich (Iz 35: 6, PSJ 2003, t.I, 671). Zaj鉍 oraz kr鏊ik w 篡dowskiej sztuce kultowej uosabiaj nar鏚 篡dowski, kt鏎ego jedyn obron przed przeladowaniem by豉 ucieczka (PSJ 2003, t.II, 817), o czym zdaj si przypomina nazwiska: Krulik, Zaionts, Zajac, Zaj鉍, Zajc, Zajec, Zayats, Zajczyk, Zajcman, Zajcszpajder i in. W kontekcie antroponimii pochodnej od nazw zwierz靖 nale篡 zwr鏂i uwag na jidyjskie nazwisko Ejnhorn jednoro瞠c. Obecno tego legendarnego zwierz璚ia w tradycji judaistycznej wydaje si by bardzo wczesna, poniewa ju w Septuagincie s這wo hebrajskie reem (oznaczaj鉍e bawo逝) przet逝maczono jako jednoro瞠c. Wizerunek jednoro盧a staje si powszechny w kultowej sztuce 篡dowskiej na terenach Europy wschodniej od XVIII w. Spotykamy go na macewach, w polichromiach synagog, iluminowanych manuskryptach hebrajskich itp. Nie jest to symbol jednoznaczny. Mo瞠 oznacza cz這wieka sprawiedliwego, by znakiem zbawienia (Ps 75: 11, 92: 11), wyra瘸 moc zbawcz i opieku鎍z nad narodem wybranym (Lb 23: 22), w uk豉dzie z Lwem i Drzewem 砰cia mo瞠 symbolizowa pot璕 odbudowanego i zjednoczonego w czasach mesja雟kich kr鏊estwa Dawidowego lub by god貫m Efraima (Pwt 33: 17). Podobn funkcj w antroponimii 篡dowskiej pe軟i inne nazwiska odzwierz璚e, jak np.: Gejsen, Oks, Oksen, Oksenhorn, Schor, Szor itp., pochodne od nazw poszczeg鏊nych gatunk闚 ryb: Forel, Hecht, Kara, Karasik, Karp, Szczupak i in. (jako nazwiska nawi頊uj鉍e do Efraima), ptak闚: Ceranko, Fogel, Falk, Fink, Genz, G, G瘰iak, G零ior, Gusiaczko, Go章b, Golub itp. Niew靖pliwie metaforyczny wydwi瘯 posiadaj r闚nie nazwiska nawi頊uj鉍e do symboliki wiat豉, s這鎍a i ksi篹yca, kt鏎e zgodnie z tradycj 篡dowsk stworzy B鏬 czwartego dnia kreacji wiata jako wiat這 wi瘯sze i mniejsze, by rz鉅zi造 dniem i noc (Rdz 1: 14-18). Nawi頊uj do tego faktu nazwiska Szamszyns (Shams s這鎍e), Zonszajn (s這neczny blask), Jarcha, Jarcho, Lune, Manda (ksi篹yc) i pochodne Lunowicz, ㄆnowicz, Lunski, ㄆ雟ki i in. Ze wiat貫m zwi頊ane s nazwiska Jachtung, Light oraz Urel, Uryn.

    Wyj靖kowa obfito antroponim闚 drzewnych i kwiatowych dowodzi, 瞠 nie jest to zjawisko przypadkowe. Dok豉dniejsza analiza pokazuje, 瞠 nazwiska oparte na nazwach rolin pe軟i, podobnie jak emblemat zwierz璚y, funkcj symboliczn. Takie nazwiska jak Baum, Drzewko oraz pochodne od nazw r騜nych gatunk闚 drzew liciastych, iglastych jak r闚nie i owocowych po raz kolejny zmuszaj do si璕ni璚ia do symboliki biblijnej. W Biblii natrafiamy na Drzewo M鉅roci, Drzewo 砰cia, Drzewo Jessego. Motyw drzewa rozwijany by w kulturze lud闚 wschodu, odnajdujemy go w folklorze, apokryfach, midraszach. W antroponimii istotne znaczenie, jak si wydaje, pe軟i jednak nawi頊anie do drzewa Jessego. W sferze nadziei mesja雟kich fundamentaln rol odegra這 proroctwo Izajasza, w kt鏎ym zapowiedzia on przyjcie Mesjasza, Kr鏊a sprawiedliwego jako r騜d磬i z pnia Jessego, por. fragment tekstu biblijnego: I wyronie r騜d磬a z pnia Jessego, wypuci si odrol z jego korzeni (Iz 11: 1), i dalej: Korze Jessego sta b璠zie na znak narod闚 (Iz 11: 10). W 篡dowskim systemie antroponimicznym drzewo i jego poszczeg鏊ne elementy (ga章, li, korze, pie) staj si symbolem nawi頊ania do okrelonego rodu, plemienia, szczepu. S逝蕨, zw豉szcza w antroponimii jidyjskiej powsta貫j na bazie j瞛yka niemieckiego, jako element strukturalny do tworzenia composit闚 o charakterze patronimicznym. Trudno je jednak zaliczy do typowych patronim闚 wyst瘼uj鉍ych w systemach innych narod闚, poniewa s逝蕨c do okrelania wi瞛i rodowej maj jednoczenie charakter metaforyczny i nawi頊uj do wydarze biblijnych, por. nazwiska bia這stoczan: Blat, Baum, Cemach (odrol), Ga章zka, Go章zka, Berenbaum, Cewjbaum, Elbaum (drzewo oliwne), Fejgenbaum, Kacenenbaum, Korenbaum, Kornbaum, Mandelbaum, Rozencwajg itp. Warto zwr鏂i uwag r闚nie na inny aspekt symboliki rolinnej. W Biblii drzewa (np. palma, figowiec) symbolizowa造 p這dno, bogactwo, dobrobyt, pi瘯no. Dlatego licznie wyst瘼uj鉍e w materiale bia這stockim nazwiska powsta貫 na bazie r騜nych gatunk闚 drzew, krzew闚, ga喚zi, kwiatostan闚, korzeni, nazw skupisk drzewnych mog kry w sobie pragnienie p這dnoci nieodzownej do przetrwania w niesprzyjaj鉍ych warunkach, wyra瘸 t瘰knot za pi瘯nem, bogactwem, dobrobytem, por. Bez, Birenbaum, Birenshtok, D鉉czak, Dub, Jab這nka, Ja這wiec, Kerszenbaum, Nusbaum, Olcha, Olchin, Olsza, Taksen, Tejtelbaum, Tenenbaum, Werbin, Wierzba, Wierzbowicz itp. Podobn funkcj pe軟i w Biblii owoce czy te korzenie, jak np. mandragora symbol mi這ci i p這dnoci, (Pnp 7: 14). Kobiety jad造 te owoce, aby przyci鉚n寞 ku sobie uczucie swych m篹闚. Wyrazem pragnienia mi這ci, p這dnoci i dobrobytu mog by nazwiska: Cytryn, Gruszka, Jabko, Limon, liwka, Wisznia i in. cis貫go zwi頊ku z metaforyk biblijn nale篡 doszukiwa si r闚nie w licznie wyst瘼uj鉍ych w materiale bia這stockim nazwiskach zwi頊anych z upraw winnej latoroli i produkcj wina, kt鏎e by這 r闚nie symbolem mi這ci. Wino i winnica w uj璚iu ksi鉚 prorockich przypomina造 Boga i nar鏚 wybrany. Z t symbolik nale篡 wi璚 章czy nazwiska Herliger, Wajnberg, Wajngard, Wajnrach, Wajnraub, Winograd i in.

    Analizuj鉍 aluzyjno antroponimiczn nie spos鏏 pomin寞 obecnoci wr鏚 nazwisk 砰d闚 bia這stockich nazw odnosz鉍ych si bezporednio do historii ci篹ko dowiadczonego narodu. Przeladowania i w璠r闚ki 砰d闚 znajduj odbicie w nazwiskach: Curyk (odwr鏒, powr鏒), Dach (ciemi篹ony), Dresh (bicie, lanie, baty), Gon (por. gna), Fremdland (cudza ziemia) i in. Aluzj do 砰da wiecznego tu豉cza mo瞠 by nazwisko Podr騜nik. Aluzyjno dziejowa przejawia si nie tylko w nawi頊ywaniu do zdarze negatywnych w historii narodu. W wielu nazwiskach odnajdujemy t瘰knot za wolnoci, lepszym 篡ciem, szczciem, dobrobytem. Przyk豉dem nazw 篡czeniowych, wyra瘸j鉍ych nadziej na lepsz przysz這 mog by nast瘼uj鉍e nazwiska: Erger (hebr. erga t瘰kni, mie nadziej), Faluch (ar. falah szczcie, dobrobyt), Fraj (wolny), Freilich (wolny, radosny), Frid (pok鎩), Gofung, Hoffung (nadzieja), On (si豉), Oz (moc, pot璕a) i in. Wiele nazwisk odwo逝je si do uczu religijnych narodu, zwraca uwag na szlachetne cechy charakteru cz這wieka oraz jego wygl鉅 zewn皻rzny. Mog wr鏚 nich by zar闚no nazwy charakteryzuj鉍e dan osob, jak r闚nie i 篡czeniowe, por.: Bibljowicz, Biderman (uczciwy cz這wiek), Blagovidov (cz這wiek o dobrym wygl鉅zie), Brak (bracha b這gos豉wie雟two), Bystrin, Chari (godny, dostojny), Chisda (obdarzony wielkim talentem), Czesny, Erlich (uczciwy), Dajan (s璠zia, duchowy przyw鏚ca), Dar, Edel (szlachetny), Frajnd (przyjaciel), Frish (wie篡, czysty), Galant (uprzejmy), Gewiss (sumienie), Gil (uciecha, rado), Sacha這w (us逝積y, uczynny), Simcha (rado) itp.

    Dokonuj鉍 przegl鉅u nazwisk aluzyjnych nale篡 zwr鏂i uwag, 瞠 wiele z nich nawi頊uj鉍 do r騜nych zdarze w 篡ciu narodu mo瞠 posiada niejednoznaczn symbolik. Dotyczy to mo瞠 np. nazwisk przybranych na cze znanych przyw鏚c闚 politycznych, kabalist闚 g這sz鉍ych okrelone idee. Obecno w materiale bia這stockim nazwisk Ari oraz Luria i pochodnych mog wskazywa na zwi頊ek tych nazw osobowych z postaci Ariego Lurii (Luria Icchak ben Szlomo Aszkenazi, (Ha-) Ari ha-Kadosz hebr. wi皻y Lew) i wyra瘸 nadzieje mesja雟kie 砰d闚 polskich. Z ruchem kabalistycznym mo積a 章czy nazwiska nawi頊uj鉍e do Jakuba Franka: Frank, Frenkiel, Frankman, Frankowski, Beszta (Baal Szem Tow): Kan, Kana, Kane, Kanne (<,, qen/qan gniazdo) i Kanc, Kanes, Kancyfer (: qan-cippor gniazdo ptaka). Nawi頊aniem do ruchu chasyd闚 i funkcji cadyk闚 s nazwiska: Chosid, Chosyd oraz Cadkowski, Codyk, Cudek, Cudyk, Tsadik. Do nazwisk wyra瘸j鉍ych nadzieje mesja雟kie A.Tronina (2004) zaliczy r闚nie nazwiska zwi頊ane z apelatywem kraj, ziemia: Land, Lande, Lando, ζnde, ζndo, Landes, Landsman, z ruchem syjonistycznym zwi頊anym z rewolucj bolszewick w Rosji: Leninskij, Symbirskij, modlitw za zmar造ch: Kadysz, Kadusz, Kadyszewicz, Chwa造 Bo瞠j (kabod): Kabat, Kabot, Kobeda, Koved, Kowejd. Aluzj do mistycznej treci zdania: Lektyk (appirion) uczyni sobie kr鏊 Salomon z drzew Libanu (Pnp 3: 9) zawieraj nazwiska: Aperia, Aperie, Aperio, Aperyo, do wa積ej czci stroju kap豉雟kiego nawi頊uje nazwisko Awnet. Nadzieje mesja雟kie wyra瘸 mo瞠 r闚nie wczeniej cytowane nazwisko Cemach i pochodne od niego Cemachowicz, bowiem mo磧iwe jest tu nawi頊anie do traktatu talmudycznego Berachot, w kt鏎ym zanotowano kilka opinii na temat imienia Mesjasza (Tronina 2004).

    Ju ten z koniecznoci fragmentaryczny przegl鉅 nazwisk aluzyjnych 砰d闚 bia這stockich pokazuje, 瞠 nie jest to jednorodna grupa nazw osobowych. Metaforyczno nazewnictwa 篡dowskiego jest wieloaspektowa, co niew靖pliwie utrudnia ustalenie trafnej etymologii. W豉ciwy sens nazwy w豉snej mo積a odczyta tylko w闚czas, gdy znane s okolicznoci jej powstania oraz motywacja, jak kierowa si tw鏎ca nazwiska. Dlatego w badaniach nad antroponimi 篡dowsk niezb璠na jest wszechstronna analiza materia逝 nazewniczego z uwzgl璠nieniem bada historycznych, socjolingwistycznych oraz kulturowych.

    Literatura

    Abramowicz Z., 2003, S這wnik etymologiczny nazwisk 砰d闚 bia這stockich, Bia造stok. Bo篡mi雟ka Z., 疾browski R., 2003, Polski s這wnik judaistyczny, t. I-II, Warszawa (skr鏒 PSJ).
    Demsky A., 1997, Introduktion (wweso造 These Are the Names. Studies in Jewish Onomastics, Bar-Ilan University Press, Ramat Gan, s. 7-12.
    Guggenheimer E.und H. 1996, Etymologisches Lexikon der jdischen Familiennamen, Mnchen.
    Hanks P., 2003, Dictionary of American Family Names, New York.
    Pismo wi皻e Starego i Nowego Testamentu, 1979, Biblia Tysi鉍lecia wyd. IV, Pozna.
    Tronina A., 1999, Nazwiska 砰d闚 aszkenazyjskich. Pr鏏a klasyfikacji. (wweso造 Studia Slawistyczne 1, Bia造stok, s. 312-320.
    Tronina A., 2000, Nazwiska 砰d闚 sefardyjskich. (wweso造 Studia Slawistyczne 2, Bia造stok, s. 165-170.
    Tronina A., 2004, Nadzieje mesja雟kie w nazwiskach 砰d闚 polskich. Referat wyg這szony na XIV Og鏊nopolskiej Konferencji Onomastycznej w Bia這wie篡 8-10.09.2004 (w druku).

Podr鏏o! Znowu podpierniczy貫 czyj tekst


  PRZEJD NA FORUM